3a TROBADA INTERNACIONAL A FALTICENI

3a TROBADA INTERNACIONAL A FALTICENI (ROMANIA), DEL 21 AL 27 DE MAIG DE 2018

Dilluns, 21 de maig de 2018

El primer dia, el dedicàrem a viatjar a la nostra destinació Erasmus, Falticeni (Romania). A les 11:10h volàrem des de l’aeroport de l’Altet fins a Roma on vam fer escala per enllaçar, posteriorment, amb el vol que ens duria a Bacau (Romania). A Roma coincidírem amb els col·legues francesos (un professor i una professora amb tres alumnes) i els italians (dues professores i tres alumnes).

En arribar a Bacau, ens esperava la companya romanesa, Cristina Buta, amb un minibús que ens traslladà fins a Falticeni. Després de dues hores de viatge, sobre les 22h, hora local, arribàrem a les instal·lacions del colegiul Vasile Lovinescu, seu de les nostres activitats. Allà ens esperava el director del centre per rebre’ns i donar-nos una afectuosa benvinguda. A més, ens havien preparat uns entrepans per sopar. A continuació, acompanyàrem l’alumnat a les instal·lacions del «dorm» per acomodar-se i descansar després de l’intens viatge. Finalment, el professorat s’instal·là a la Pensineua Iristar de la mateixa localitat.

Dimarts, 22 de maig de 2018

A les 9:00h acudírem tots, professorat i alumnat, a la sala de conferències de l’escola. Després d’unes paraules de benvinguda del director del centre i de la professora romanesa encarregada del projecte, iniciàrem la jornada amb unes activitats per trencar el gel i promoure la cohesió grupal, en que participaren tant alumnes com professors.

Tot seguit, i acompanyats per Cristina, vam visitar les instal·lacions del centre per tal d’ubicar-nos i conéixer les diferents propostes educatives que hi ofereixen.

En acabar la visita, sobre les 10:15h, l’alumnat dels diferents països participants inicià les presentacions de les tasques dutes a terme sobre estereotips de gènere en les diferents àrees. En aquesta ocasió participaren els nostres alumnes Iván i Alejandra amb el treball elaborat a l’assignatura d’anatomia, en què analitzaren diferents estereotips de gènere a partir d’anuncis publicitaris. L’alumnat francés i italià també va fer les exposicions en aquesta línia. L’alumnat francés presentà un joc de cartes que havia elaborat sobre la matèria, que presentaren a un concurs al que van ser guanyadors. Pel que fa a l’alumnat romanés, com que ja havia iniciat les investigacions sobre dones al llarg de la història de Romania, a més, feu una presentació sobre dones escriptores del seu país.

Després d’un descans, professorat i alumnat, seguirem amb les presentacions. En aquest cas, també presentàrem els professors. Pel que fa al nostre institut, Raquel va fer una recapitulació de totes les activitats que estem duent a terme al nostre centre des que començàrem el projecte i M Carmen presentà el treball fet amb l’alumnat de 1r d’ESO a través del qual analitzaren per què el llenguatge és sexista i diverses propostes per aconseguir un ús de la llengua més igualitari.

En aquesta segona tanda de presentacions, l’alumnat romanés presentà el treball que havia fet sobre dones romaneses en l’esfera pública (polítiques, gimnastes...). Així mateix, Manuela Gaetani, professora italiana, presentà un llistat de paraules estereotipades, com ara, director (home), teacher (dona), nurse (dona). Acabàrem les exposicions del matí amb el treball d’estudiants romanesos sobre la cirurgia plàstica en famoses (plastic celebreties).

A les 13:00h. Anàrem a dinar al menjador del centre. I, posteriorment, ens desplaçàrem a Suceava, capital de Moldavia entre 1388 i 1565, on vam visitar el Museu d’història i la fortalesa Cetatea de Scaun, encomanada construir per Petru Musat a finals del segle XIV. En l’actualitat està restaurat perquè durant un temps va ser espoliat per a construir amb la seua pedra la ciutat. Acabàrem l’eixida amb temps lliure al centre comercial de la ciutat. Sobre les 20h tornàrem a l’escola, on l’alumnat va anar a sopar i el professorat participant en el projecte sopà en un restaurant típic de Falticeni abans de tornar a l’hotel.

Dimecres, 23 de maig de 2018

Dedicàrem el dia a visitar la regió de Bucovina. Després del desdejuni, ens dirigírem, amb autobús, a la mina de sal de Cacica, la mina més gran de la regió que, encara hui, es troba en funcionament amb una producció de huitanta tones diàries i cent mil tones a l’any; al costat de la mina, es troba la basílica catòlica de la Mare de Déu de Cacica, que també visitàrem.

Tot seguit, aprofitàrem per visitar un taller de ceràmica local, comprar records i dinar uns entrepans que l’organització romanesa ens havia preparat. Després del descans vam visitar el monestir de Moldovita, amb frescos externs, coloristes i vius, que representen escenes bíbliques i històriques, amb finalitat evangelitzadora, que forma part d’un conjunt de temples de la regió amb característiques semblants, catalogats com a patrimoni de la humanitat per la UNESCO.

La següent parada fou el museu dels ous de Lucia Condrea, que allotja milers d’ous pintats a mà per ella. Els ous, que es pintaven amb motiu de la Pasqua, s’han convertit en una veritable art que els turistes compren per regalar com a element típic de la zona. Acabàrem el dia amb una passejada per la reserva natural de Rarau, on gaudírem d’unes vistes impressionants. En tornar a Falticeni, l’alumnat sopà al dorm i el professorat a l’hotel.

Dijous, 24 de maig de 2018

La tercera jornada de la trobada Erasmus, la començàrem a les 9:30 a les instal·lacions de l’escola amb una representació teatral dels estudiants romanesos sota el títol The modern daugther-in-law.

Tot seguit, organitzàrem l’alumnat dels diferents països participants en tres grups heterogenis i visionàrem el documental Dear daddy. A partir de les preguntes proposades prèviament i treballades als seus centres, van fer una posada en comú i prepararen les intervencions per al debat. Tot i que inicialment s’havia programat que destinaríem cinc minuts per visionar el vídeo i 15 per preparar les intervencions, finalment, vam haver de deixar un poc més de temps perquè s’hi organitzaren.

Per desenvolupar el debat, van anar seguint el guió de preguntes que se’ls van proposar. Comentaren les diferents situacions discriminatòries a què les dones s’han d’afrontar al llarg de les diferents etapes vitals, tractaren els estereotips que ameren la nostra societat, com ara que les dones s’ocupen de les tasques domèstiques (cura dels fills i de la gent gran, neteja, cuina...) i apuntaren el respecte cap a la dona. A més, tractaren el llenguatge com a element que perpetua la discriminació per raó de sexe i la necessitat de canviar l’ús de la llengua per contribuir a fomentar una perspectiva més igualitària. Hi afegiren la importància de l’educació per transformar la societat, així com la necessitat d’implicació dels governs per revertir la situació. També advertiren el paper de l’home en aquesta tasca transformadora. Conclogueren que encara hi ha molt de treball en la tasca d’aconseguir una societat igualitària i, en aquest sentit, hi hem de treballar conjuntament tots i totes dia a dia des de tots els àmbits.

Després d’un descans, ens acompanyà un membre del departament de policia que ens va parlar sobre la problemàtica del tràfic de dones a l’Europa de l’est, els països receptors i quin és el marc legal en què es mouen.

Abans de dinar, professors i alumnes, encara tinguérem temps per visitar el museu d’art Ion Irumescu, uns dels escultors i dibuixants més destacats de Romania, nascut a Falticeni. I en acabar de dinar, ara només el professorat, visità el museu de l’aigua.

A continuació, els professores i professores es van reunir per extraure conclusions de la trobada i arribar a acords per planificar la següent trobada internacional que tindrà lloc a Tolouse al mes de novembre de 2018.

A les 18h ens dirigírem al menjador de l’escola tant els professors com els alumnes, perquè el professorat, els pares i mares i l’alumnat de Romania ens havia preparat un sopar amb els plats típics de la seua gastronomia, com ara, sarmale, polenta, mici i begudes elaborades de manera artesanal. A més a més, ens van rebre vestits amb la indumentària tradicional i vam gaudir de la seua música i dels seus balls tradicionals. Una festa molt emotiva i cordial. Com que encara ens quedàvem alguns punts a tractar, després de la festa ens tornàrem a reunir per deixar-ho tot enllestit.

Divendres, 25 de maig de 2018

Al matí ens acomiadàrem dels alumnes i dels professors italians i francesos que ja marxaven. Nosaltres com que ens quedàvem fins diumenge, després de marxar els nostres socis, els alumnes visitaren alguns dels llocs més emblemàtics de la ciutat, i nosaltres ho férem amb les companyes romaneses.

El dissabte partírem amb tren cap a Iasi on vam aprofitar per visitar el jardí botànic, amb unes 10.000 hectàrees d’extensió i una gran varietat de plantes i arbres, el Palau de la cultura i el centre històric de la ciutat amb una sèrie d’imponents edificis. Finalment, arribàrem a Alacant el diumenge sobres les 15:30h.