TALLER: VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Adreçat a l’alumnat de 3r ESO i de 4t PAM.

Vam realitzar el taller dos cursos consecutius per l’èxit que va tenir: 2017-18 i 2018-19. Enguany portarem la representació de l’obra a la Casa de la Cultura de Sant Joan.

L’activitat consistia en que ens visitava l’autora de Nora, Jessica Fortuny, acompanyada de Susanna Tronchoni, tècnica de la Regidoria d'Igualtat de l’Ajuntament Picassent, i totes dues ens contaren les seues experiències. La vam realitzar a la biblioteca del centre en dues sessions, una sessió per a cada dos grups.

L’obra de teatre Nora és una lectura obligatòria per a l’alumnat de 4t ESO i, per tant, el taller es va fer per a alumnes de 3r ESO per predisposar-los favorablement i que tingueren ganes de llegir-la. Al final del llibret s’inclou un dossier pedagògic de Susana Tronchoni que fa que l’alumnat es plantege si ha patit violència de gènere, és a dir, que sàpia identificar aquestes conductes.

Argument: Nora és una dona jove, amb estudis i una gran il·lusió per menjar-se el món. De sobte, però, tot canvia. És el moment en què decideix unir la seua vida a la de Tomeu. Llavors Nora desapareix. Es converteix en una ombra, maltractada, reclosa a casa. Un dia, la mala situació econòmica l’obliga a eixir-ne i acudir a una entrevista de treball. A la sala d’espera comença un viatge que li capgirarà la vida inesperadament. És ahí on reflexiona sobre la seua vida i aconsegueix alliberar-se’n.

En el taller, l’autora ens va contar com havia nascut la idea d’aquesta obra. Ella feia un taller de teatre amb dones que havien patit violència de gènere i d’aquesta experiència havia sorgit la idea d’escriure Nora. També ens va deleitar amb un petit monòleg de l’obra, que ens va decidir a voler portar-la engunay perquè l’alumnat en puga gaudir. La tècnica en igualtat va relatar casos concrets i va donar xifres il.lustratives del problema.

La valoració de l’activitat va ser molt positiva, la majoria dels alumnes (principalment lex xiques volien llegir-se el llibre ja, de fet, les del 4t PAM em van demanar llegir-lo immediatament). Era la primera vegada que aquestes alumnes s’interessaven per una lectura. El vam treballar a classe amb entusiasme i van fer el dossier de darrere. Algunes alumnes van identificar el que s’estava contant allí amb el que els passava o havia passat a elles mateixes i es van quedar a parlar amb Jessica i amb Susanna. D’altres s’hi van posar en contacte a través de correus electonics.